Volg je geen online marketing strategie, maar hebben je concurrenten dat wel, dan zul je de strijd om de klant verliezen. Als je naar de cijfers kijkt, dan is er een grote kans dat je concurrenten nog geen degelijke online marketing strategie hebben. De conclusie is dan dat je al snel voorop loopt als je wel zo’n plan hebt. Een aantal handige tips om een online marketing strategie te bepalen.
Waarom zou je een online marketing strategie moeten hebben?
Wil je een betere online vindbaarheid hebben? Of wil je meer omzet en leads genereren en een betere marge hebben? Dan heb je een online marketing strategie nodig. Je kunt met zo’n strategisch plan bewust bijsturen of met je bedrijf op koers blijven. Het maakt niet uit of je bedrijf B2B of B2C is: een goede online marketing strategie is de basis van online succes.
Wat houdt een online marketing strategie in?
Je kunt een online marketing strategie zien als een logisch gevolg van de ondernemingsstrategie. Je zorgt met zo’n online strategie voor het verdiepen van je online kanalen. Je richt je op online kanalen en online activiteiten waar je de beschikking tot hebt. Binnen de online marketing strategie bepaal je de doelstellingen op de lange termijn, de toewijzing van online middelen om de doelen te bereiken en de richting van handelswijze op het internet. Door middel van zo’n online strategie op te stellen breng je in kaart wat voor stappen je online wilt ondernemen en wat je prioriteiten zijn wanneer je online wilt groeien.
Hoe maak je een online marketing strategie?
Er is een belangrijke methode om je online marketing strategie te bepalen en dat is de klantreis. Het is namelijk zo dat marketing gaat om 100% op het inspelen van het gedrag en behoeften van je klanten. De beste manier om in beeld te krijgen hoe je klanten kunt overtuigen en bereiken, is door in te spelen op de klantreis. Een klantreis is veelomvattend en daarom is het verstandig om het op te splitsen in diverse fases. Voor marketing is de buyers journey of koop reis het belangrijkste. Je kunt de koopreis zien als het proces dat de koper doorloopt om bewust te worden, na te denken over en beslissen om een nieuwe dienst of producten aan te schaffen. Er zijn verschillende voordelen als je een klantreis aanhoudt bij een online marketing strategie. De uitingen bij de klantreis kunnen per fase worden opgesteld. Je bereikt hiermee je doelgroep met de juiste boodschap op het juiste moment. De KPI’s maak je per fase en in de denkfase richt je je op andere KPI’s dan op de onderhoudsfase.